10. Fascia - Hoe beïnvloedt dit jouw zang?

Gepubliceerd op 6 september 2021 om 11:17

Fascia is weefsel dat rijk is aan collageen en elastine. Het omgeeft al jouw spieren, organen, botten en zenuwen etc. 

Het houdt het lichaam als het ware ‘op zijn plek’ en verbindt het van het topje van je kruin tot aan je tenen. 

 

Voor zangers is het belangrijk om een gelijkmatige en optimale verdeling van kracht en 'juiciness' in je fascia te houden. Dit principe heet tensegriteit. Je kunt dit vergelijken met het principe van een trampoline. Als de trampoline evenwichtig is, is het geen probleem om erop te springen en wordt je automatisch ‘teruggeveerd’. Zit de trampoline ergens ‘los’ dan werkt het principe niet meer. De kracht is dan niet gelijkmatig verdeeld. 

Als zanger focus je je vaak op je ademhaling, maar beter nog is het om in plaats van ademsteun te werken aan de tensegriteit van je lichaam. Met een optimale tensegriteit in je lichaam, in je bindweefsel, wordt de volmaakte ademhaling voor elke noot die je wilt zingen als het ware automatisch opgewekt. Omdat jij je lichaam optimaal gebruikt. 

 

Elke noot die je zingt is anders en vraagt vaak ook weer een andere expressie. Voor sommige noten heb je meer lucht nodig dan andere. Dit dynamische principe vraagt om een flexibele ademhaling, niet ‘statisch of vast’. Wat veel meer omvat dan het simpelweg aanspannen van je buikspieren op de uitademing. 

 

Met tensegriteit in je lichaam schep je de omstandigheden waarmee de belangrijkste ademhalingsspieren zoals middenrif en tussenribspieren op natuurlijke wijze hun werk kunnen doen. Fascia verbindt het middenrif met de psoas, wat een belangrijke spier is, die de kracht van het inademende middenrif door het lichaam naar beneden kan sturen. Naast deze fysieke sensatie is het ook een spier die, wanneer actief, zorgt voor diepe expressie, vanuit wie jij echt bent. Als je weleens het gevoel hebt gehad ‘Nu zing ik echt vanuit mijn tenen!’ dan was deze verbinding actief. Fijn gevoel trouwens en hoe leuk als je dit bewust kunt gaan opzoeken :).

 

Als je aan tensegriteit wilt werken, begin dan bij je voeten. Zij zijn het fundament van je lichaam. Geef jezelf eens een korte voetmassage - zo stimuleer je het bindweefsel in je voeten en dat is een heel goed begin. Zie je voeten als een spons waarin je de vloeistof gelijkmatig wilt verdelen. Gezonde fascia is goed gehydrateerd. Voel bewust hoe anders het is om daarna te staan, waarschijnlijk voel je je voeten meer en voel je je meer geaard. Zing dan eens een stukje en luister, voel en ervaar het verschil. 

 

Wil je meer weten over fascia en tensegriteit en ervaren wat dit voor jouw zang kan doen?

Je bent welkom voor een kennismakingsles: info@mariekevandiepen.nl


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.