Timani - zie ook mijn website www.alignmentandbreath.nl

 

Timani is een recentelijk gevestigde somatische methode voor musici die sinds 2007 is ontwikkeld door de Noorse pianiste, Massagetherapeut, yogadocent, Kinetic Control Movement Therapeut en personal trainer Tina Margareta Nilssen.

Timani biedt een analytisch hulpmiddel om spelgerelateerde, compenserende bewegingspatronen te herkennen en een aanpak om minder effectieve gewoonten te veranderen in duurzamere en functionelere bewegingspatronen, anatomie aan te leren en gerichte, praktische oefeningen te gebruiken. De oefeningen worden voor het grootste deel in eerste instantie buiten het instrument uitgevoerd en vervolgens onmiddellijk geïntegreerd in het spelen of zingen met bewustzijn van zowel het lichaam als het geproduceerde geluid.

De kennis over anatomie en de meer dan 100 oefeningen zijn ontworpen om muzikanten te helpen uitdagingen met betrekking tot pijn, blessures, technische problemen, geluidsproductie te begrijpen en te overwinnen, of zelfs gewoon om iemands spel te verbeteren om toegang te krijgen tot een hoger potentieel als muzikant.

 
Door te focussen op de fysiologische aspecten van spelen of zingen, is het de bedoeling dat muzikanten hun lichaam optimaal kunnen gebruiken tijdens het oefenen en optreden. De methode wordt gebruikt door musici over de hele wereld – van solisten tot complete ensembles en van studenten tot gevestigde professionals – of ze nu al uitvoeringsgerelateerde pijn of blessures hebben ervaren of deze willen voorkomen. Timani wordt ook steeds populairder op conservatoria en universiteiten, gegeven door een steeds groter wordend netwerk van leraren in 15 landen.
 

Het fundament van Timani is gebaseerd op zeven pijlers:

1) Relevante anatomie voor muzikanten – Basisanatomie en biologie kennen die inzicht geeft in de complexiteit van spieractie en de bewegingen die nodig zijn voor spelen of zingen. Men leert over de belangrijkste spieren die belangrijk zijn voor muzikanten en oefeningen om deze spieren te differentiëren en te coördineren voor het uitvoeren van muziek. Door bijvoorbeeld te leren over en bewust te worden van de functie van de intrinsieke spieren van de hand, kan er meer duidelijkheid komen over hoe deze spieren in balans kunnen worden gebracht voor effectievere bewegingen. Of door te leren welke spieren je moet ontspannen en welke spieren je moet gebruiken om de schouderbewegingen onder controle te houden, kunnen sommige spieren worden ontlast die meestal een gebrek aan stabiliteit in het gebied compenseren.

2) Bewegingsanalyse voor muzikanten – Leren hoe je bepaalde bewegingspatronen kunt observeren en kunnen bepalen of de coördinatie duurzaam of belastend is voor je lichaam.

3) Het fascia-systeem – Fascia (bindweefsel) is een belangrijk weefsel in het lichaam dat ons van top tot teen verbindt. Om een ​​moeiteloze techniek te krijgen, is enige basiskennis van fascia nodig, omdat het zorgt voor elasticiteit en verbinding in onze bewegingen.

4) Gezonde natuurlijke ademhaling – Toegang tot een gezonde ademhaling is afhankelijk van het functioneren van het hele lichaam. Leren welke spieren betrokken zijn bij de ademhaling en hoe toegang te krijgen tot een betere longcapaciteit en ademcontrole is essentieel voor blazers en zangers.

5) Zwaartekracht werking leren kennen – Sommige oefeningen zijn gericht op het creëren van een nieuwe relatie met de vloer (voeten), de stoel (zitbotten) en het instrument (vingers, handen en armen). Deze zijn gebaseerd op ontwikkelingsbewegingen en de natuurlijke manier waarop we onze bewegingen in vroege ontwikkelingsstadia hebben getraind.

6) Verbinding tussen hersenen en lichaam - De hersenen spelen een essentiële rol in de beweging, aangezien beweging plaatsvindt als een communicatie tussen het sensorische en motorische systeem, die elk in gelijke mate deelnemen aan het ontwikkelen van nauwkeurige bewegingsvaardigheden.

7) Bewustzijn – Bewustzijn kan ons meer verbonden maken met de muzikale intentie en de fysieke ervaring van spelen. Wat we niet weten, kunnen we niet controleren of veranderen. Bewustwording en focus zijn essentieel om veranderingen in reeds automatische bewegingspatronen te creëren.

 

Lees nog meer over Timani in het eerste wetenschappelijke onderzoek naar deze methode:

Exploring the Impact of the Somatic Method ‘Timani’ on Performance Quality, Performance-Related Pain and Injury, and Self-Efficacy in Music Students in Norway: An Intervention Study

door Anna Détari en Tina Margareta Nilssen

 

En op de website van het Musicians' Health and Movement Institute:

https://www.musicianshealthandmovement.com